שיווק הינו נדבך מרכזי בחיי היום יום שלנו ואנו נפגשים איתו, גם בלי לשים לב, בכל אספקט של החיים- בין אם זה בנסיעה ברכב, ברשתות החברתיות, בטלוויזיה ואפילו בפוסטרים בשירותים ציבוריים. בכל מקום בו נהיה, השיווק ימצא אותנו.
לפני שנצלול אל תוך עולם השיווק וההשוואה שבין שיווק דיגיטלי למסורתי, עלינו קודם כל להבין מה זה בכלל שיווק?

בויקיפדיה מספרים לנו ש"שיווק הוא מונח המתאר פעילות, אשר מקדמת מכירה של מוצר (סחורה, שירות או רעיון). בנוסף, כל קידום של פעילות בעלת משמעות כלכלית חברתית- היא פעולה שיווקית". כלומר, שיווק הוא כל דרך לגרום לנו למכור יותר מהמוצר שלנו, לא משנה אם הוא פיזי, דיגיטלי, או סתם רעיוני. ובאמצעות שיווק נכון המשלב שיטות מתאימות, גמישות רעיונית וקצת מזל, אפשר להגדיל את המכירות של המוצר שלנו באופן ניכר ורווחי.
ישנן דרכים רבות לשווק המחולקות למספר קטגוריות מרכזיות:

פרסום –שיווק ממומן באמצעי התקשורת השונים.
קידום מכירות – שיטות להגדיל את המכירות שלנו באמצעות מניפולציות או תמריצים ללקוחות כגון מבצעים, הנחות ותלושים.
יחסי ציבו ר- שיווק המתמקד במה שהקהל חושב על המוצר או המותג שלנו. השיווק בשיטה זו אינו בהכרח ישיר ולפעמים אינו נראה שיווקי אפילו.

מה זה שיווק מסורתי?

פנטסטיק שיווק דיגיטלי - שיווק מסורתי

שיווק מסורתי הוא שיווק באמצעי הפרסום המקובלים שאנו משתמשים בהם כבר שנים רבות כגון: עיתונות, רדיו, טלוויזיה, שלטי חוצות ואפילו חלוקת פלאיירים.
לשיווק המסורתי יתרונות רבים- הוא מקובל ומשתלב היטב באורח החיים שלנו ואנו איננו נבהלים כשאנו רואים פרסומת גלויה בעיתון או בטלוויזיה ואפילו להיפך, אנחנו יכולים להיות קשובים למסר ואולי אף נקנה את המוצר, עלותו ידועה ומוכרת מראש ואת התוצאות שלו ופוטנציאל החשיפה ניתן לצפות בקלות ובאופן גלוי. השיווק המסורתי הינו הבסיס לטכניקות פרסום ויחסי ציבור אשר מוטמעות בתהליכים של חברות רבות ומגוונות בין אם מדובר בפלאפל עם שלושה עובדים שמפרסם את עצמו במקומון ועד קוקה קולה שכולנו רואים פרסומות שלהם בכל אמצעי תקשורת שקיים. השיווק המסורתי הינו כאן כדי להישאר, אין לו תחליף ולא נראה שנוותר עליו בעתיד הנראה לעין.

ושיווק דיגיטלי? מה הכוונה?

שיווק דיגיטלי הוא העולם החדש. מאז שהאינטרנט פרץ לחיינו בשנות ה90 חברות רבות זיהו את הפוטנציאל הענק שקיים בו והתחילו להטמיע פרסומים ב"שטח הנדל"ני" החדש שנפתח בפניהם. מאז עולם האינטרנט התפתח וגדל ושנים לאחר מכן לרוב בני האדם בעולם המודרני יש גישה לאינטרנט "בכיס המכנס" מעבר לכך, לאנשים רבים יש שעון חכם, מכונית המחוברת לנייד, מקרר חכם ובית המסונכרן עם הטלפון הנייד. האינטרנט הוא בכל מקום.פנטסטיק שיווק דיגיטלי - שיווק דיגיטלי לעסקים
את היתרונות של השיווק הדיגיטלי אין צורך לפרט, הרי קל להבין שהגישה של מפרסמים למסך הקטן שצמוד לכל אדם כל היום הינה יקרה מפז, אך מעבר לכך, בשנים האחרונות חלה תפנית בהתפתחות השיווק הדיגיטלי בשני אופנים מרכזיים-
א. ניתן להתאים את הפרסום באופן אינדיבידואלי לפי מגדר, גיל, מיקום גיאוגרפי ותחומי העניין של הקהל. הדבר מאפשר לייעד את הפרסום בצורה מדויקת ליעד הפרסום ולקהל הפוטנציאלי. לדוגמא, גברים לא ייחשפו ברשתות החברתיות לפרסומות למוצרי היגיינה נשיים, פשוט כי הם לא קהל היעד של מוצר זה. ומעבר לכך, אישה אשר מתעניינת באומנות חזותית תראה פרסומות למוזיאונים וגלריות, לעומת חברתה שמתעניינת באופנה ותראה פרסומות לחנויות בגדים. שתי החברות גרות קרוב אחת לשנייה ובעלות תחומי עניין דומים, אך עדיין ניתן להתאים להן את הפרסום עד לרמת העיסוק האישי. חידוש זה מתאפשר באמצעות "פיקסל" או עוגיה אשר מאפשרים לסמן גולשים שהתעניינו במוצר מסוים או תחום עניין כלשהו, או אפילו באופן ספציפי גולשים אשר היו קרובים לרכישה, "לצבוע" את אותם קהלים ולהתאים להם את הפרסום המתאים והאפקטיבי ביותר.

ב. ניתן למדוד את ההצלחה של הפרסום ולהסיק מכך מסקנות. לאחר הרצת הקמפיין במשך מספיק זמן, נוכל לקבל אנליטיקות וסטטיסטיקות לגבי הצלחתו ברשת. זהו דבר חשוב ביותר משום שבאמצעי זה נוכל לדעת האם אנחנו רווחיים והיכן ניתן להשתפר ולחסוך בעלויות פרסום, או לייעל את ההשקעה. לדוגמא, לאחר הרצה של שבועיים לקמפיין ברשתות החברתיות, נוכל להביט וללמוד שרק אחוז קטן מהנשים מקליקות על הפרסום לעומת אחוז גדול יותר מהגברים. במצב כזה ניתן לפצל את הקמפיין לשניים, את הקמפיין הנוכחי נייעד לגברים בלבד ונקים קמפיין נוסף, דומה, אך עם שינויים והתאמות לקהל הנשי. במקרה אחר, נוכל לראות כי קמפיין מסוים לא מביא תוצאות מספקות בימי שבת ונוכל פשוט לכבות אותו בשבתות ולחסוך חלק מעלויות הפרסום.

באיזו שיטת שיווק לבחור?

כמו שאלות רבות בחיים גם התשובה לשאלה הזו היא- תלוי.

כמו שנכתב בתחילת המאמר, אין תחליף לשיווק המסורתי. לעסק מקומי פרסום בעיתון יכול לעשות פלאים, לחברת ביטוח פרסום ברדיו יהיה רלוונטי משום שקהל היעד שלהם מקשיב לרדיו בפקק ולחנות תכשיטים שלט חוצות המציג את השרשרת החדשה שלהם. אך במקביל לשיטות פרסום אלו, הם יוכלו לפרסם באופן דיגיטלי בשיטות המתאימות ביותר ובאמצעות אסטרטגיה נכונה ולהיחשף לקהל גדול יותר, מדויק יותר ורלוונטי בצורה מדויקת הניתנת למדידה ושיפור.

על כל בעל עסק אשר מעוניין להגדיל או לשפר את הישגי השיווק שלו לבחון באמצעות בעלי מקצוע את הדרך בה העסק שלו משווק, גם מסורתית וגם דיגיטלית, ולקבל אינדיקציה לעלויות הפרסום הנוכחיות שלו והפוטנציאל הטמון בשינוי או שיפור אמצעי השיווק שהוא משתמש בהם כיום. לכל עסק, בין אם הוא מוכר מוצר פיזי או שירות, קמעונאי או סיטונאי, קטן בינוני ואף קונצרן, יש דרך לבחון, להסיק ולשפר את מערך השיווק שלו. בשילוב בין שיווק מסורתי לשיווק דיגיטלי ניתן למצות את הפוטנציאל הטמון בשתי השיטות ולמקסם את הרווחים המגולמים בקהל היעד שלנו ובכך להגדיל את הרווחים ולהצמיח את העסק למקומות מדהימים, רק באמצעות שיווק.