מנוע חיפוש הוא מנגנון שפותח על מנת לבצע חיפושים ברחבי האינטרנט ולהציג לנו תוצאות וכמעט כל מנועי החיפוש אוגרים את המידע שלהם על ידי זחילה ברחבי הרשת מאתר לאתר.
בשנות ה90' המוקדמות, כשהworld wide web עוד לא היה קיים, מנועי החיפוש היו שואבים קבצים שהיו מפוזרים באתרים שונים ומאז עברו יותר מ30 שנה.

בתחילת הדרך מנועי החיפוש היו בעלי פעולות מוגבלות ואפילו תיוק ואינדוקס של עמודי אינטרנט היה מתבצע ידנית, עד יולי 1994 אז חברת Lycos השיקה טכנולוגיה לכריית מידע מבוססת רובוט והציגה את תוצאות החיפוש בצורה המסודרת על פי רלוונטיות לשאילתת החיפוש. בנוסף, היא הייתה הראשונה להציג סיכומים של העמודים בעמוד תוצאות החיפוש.

מנוע החיפוש הפופולרי בעולם, גוגל (מחזיק בכ 93% מכלל השוק), נוסד בשנת 1998 ומאז הוא הולך ומשתפר ומחזק את מעמדו משנה לשנה ומעדכון לעדכון, תוך שיפור ההתאמה לגולש ושילוב בין תוצאות החיפוש לפלטפורמות השונות ובהתאמה לנישה והתחום המחופשים.

וזה לא שלגוגל לא קמו מתחרים- מאז 2002, חברות רבות נמשכו להצלחה של שוק החיפוש באינטרנט ורצו להתחרות בגוגל שהצליחה יפה וצצו להם מספר מנועי חיפוש אלטרנטיביים. לצערם ולצערנו, חברות רבות בחרו להשתמש בשיטות נוכלות על מנת לקדם את מנועי החיפוש שלהם על ידי השתלטות על דפדפנים, הצפת אתרים בפרסומות ועוד. כמובן שמנועי חיפוש אלה לא שרדו והיום אנחנו אפילו לא זוכרים את קיומם.

החיפוש באינטרנט, שמונהג על ידי גוגל, עבר מספר שיפורים מאז שהוא הציג באופן רובוטי ו"טיפש" את תוצאות החיפוש מהאינדקס. לדוגמא, זוכרים שפעם היינו מחפשים בגוגל מונחים פשוטים וקצרים כדי לא לבלבל את המערכת? אז אולי לא שמתם לב, אבל אתם כבר לא עושים את זה. בשנת 2013 הושק בגוגל עדכון יונק הדבש (hummingbird) ששינה את האופן בו אנחנו מחפשים באינטרנט מזריקת מילים לשורת החיפוש וקבלת תשובה רובוטית, למן תקשורת בין הגולש למנוע החיפוש, אשר מאפשר לגוגל להבין יותר טוב את הגולש ולפרש את החיפוש שלו בצורה יותר סמנטית ואנושית המייחסת חשיבות להקשר של המילים ולא רק לפירוש שלהן.

מאז, נוספו גם עדכוני פנדה, המסנן אתרים בעלי תוכן ירוד, אשר מיועדים לבלבל את מנגנון החיפוש על מנת שיחשוב שהם רלוונטיים לביטוי, אך אינם מעניקים ערך לגולש, ועדכון פינגווין אשר מאתר ומעניש אתרים אשר משתמשים בקישורים בצורה לא טבעית, לא איכותית ובאמצעות תחבולות, על מנת לקבל דירוג טוב יותר בתוצאות החיפוש.

עדכונים אלה, לצד עדכונים נוספים, שיפרו את חוויית השימוש של הגולש בגוגל והפכה את מנוע החיפוש לכלי החשוב והמרכזי שהוא בחיינו. כיום, אנו לא יכולים לדמיין את חיינו בלי מנועי חיפוש, אשר פוגשים אותנו בכל אספקט- חיפוש מתכונים, קריאת ביקורות על מסעדה מסוימת, למידה אודות היעד שלנו לטיסה באירופה, חיפוש אחר המכשיר החשמלי המתאים לנו ביותר ועוד ועוד..

מה העתיד?

גוגל כמו גוגל, לא מספרת לנו מה התוכניות שלה, אך בתקופה זו, בה עולם הפרסום הממומן הולך ותופס נתח משמעותי יותר בעולם השיווק,לעומת הקידום האורגני בגוגל ועולם המטאוורס מתפתח בקצב מסחרר וכמובן מטבעות הקריפטו שנלחמים על מנת להפוך לאמצעי תשלום לגיטימי, אנו יכולים לשער שמנועי החיפוש יתקדמו לכיוון זה. בין אם יתווספו תוצאות חיפוש מהמטאוורס, או שנוכל לבצע החלפת מטבעות וירטואליים דרך מנוע החיפוש, אין איש יודע. אך אנו יכולים להיות בטוחים שישם שינויים גדולים שעתידים לפרוץ לחיינו.

אנחנו בפנטסטיק נמשיך לעקוב אחר העדכונים והשינויים שקורים במשך הזמן במנועי החיפוש ונביא עבורכם את הפתרונות המודרניים והנכונים עבורכם.